Wednesday 6 April 2011

kenapa???

Assalamualaikum dan selamat  pagi semua, moga hari anda ceria dan diberkati hendakNya . berbalik pada tjk entry kali ni . kenapa??? persoalan yg ditujukan tuk mereka2 yg mempunyai kereta . kenapa kene panas kan enjin dlu sebelum meneruskan perjalanan . biasa la pagi ni kan . ada yg da bgn lewat then trus start msk gear pahtu tekan smpi 160km/j . haaaa . kenapa agak nya perlu warming up dlu??? aku akn terangkan kenapa . sebelum tu persoalan aku adalah bilakah kali terakhir anda menggunakan kereta anda???

akak tudung itam> semalam la dik lpas blk keje...
makcik> pagi semalam nak, makcik g pasor...
abg jmbul> pkul 4 bro, smlm gua g tgk bola...
mat dadah> gua x der kete, gua rembat kete jer...(mmg x der keje lain mat dadah nih)

apabila kita mematikan enjin kereta, minyak pelincir secara perlahan akan trun ke bahagian dasar enjin (sump tank) . oleh itu secara logik nya semakin lama anda tdk mggunakan kereta anda semakin berkurang la minyak pelincir yg berada di bahagian piston (moving part) . so anda bayang kan lah kalo moving part ini tak dpt pelincir yg secukup nya tapi da kene keje sbb nak hasil kan kelajuan 160km/j dipagi hari .

kesan yg boleh berlaku adalah pergeseran antara piston dgn liner yg akan menyebab kan scratch pada liner dan secara bahasa mudah nya enjin lingkup. hahahaha

kalo syg kete tu bwk2 la bersabar . pastikan enjin warming-up sebelum memulakan perjalann dipagi hari. jgn lupa juga tuk servis kete bila da smpi mase...


ni enjin 2-stroke(super long stroke)

nota kecik>saya syg kete saya(aku da ada kete ker???)

8 comments:

  1. hahaha..abang sayang kancil abang!

    nanti kalau dah siap photoshop tu try lah tunjuk jadi or tak ok?

    tuto tu mybe ade yg tak clear...

    ReplyDelete
  2. saya pun sayang kete saya juga..

    :)) folo ur blog..**3

    ReplyDelete
  3. jawapan mat dadah paling best.. hahaa.. :D

    ReplyDelete
  4. abg zam>
    sayangilah kereta anda wlpon ianya seekor kancil...opssss
    photoshop da siap da tp x sesempoi abg zam pnya...nak tmbh brush collection yg sempoi2 ckit...hahaha

    ReplyDelete
  5. sekamar rindu>
    syg jgn x syg...semua tu duit tu... =)

    ReplyDelete
  6. rafi nilhan>
    mat ddh pnya ayat mmg best lg2 kalo tgh high...hahaha...(blom nak rase kene pkul rmai2)

    ReplyDelete